Temná strana plánování

with Žádné komentáře

Aneb plánování není time-management a time-management není jen o plánování. A o čem tedy?


 

Potkala jsem mnoho lidí, kteří umí skvěle plánovat a své plány i plní, ale nejsou spokojení.

Zapomínají totiž na to, že plánovací techniky jsou jen nástroje a dokud si neuvědomí, co od života skutečně chtějí, co je pro ně důležité a co jim dělá v životě dobře, tak je žádný plánovací nástroj ke spokojenosti nedovede.


 

 

O čem tedy time-management je?

  • V prvé řadě o tom vědět, umět si vybrat a pamatovat si – co chci, co je pro mě důležité, co mi dělá radost a tomu ostatnímu říkat ne (Ano ano, slyším to i ve své hlavě – některé nepříjemné věci jsou prostě nutné. Díky těm pozitivním je však dovedeme zvládat lépe.).
  • Za druhé je o tom, umět si tyto věci naplánovat

 

K dobrém řízení času tedy potřebujeme jak znalost svých priorit, tak umění plánovat. Ve chvíli, kdy své priority neznáme, může se nám povést do svého života naplánovat i to, co tam vlastně vůbec nechceme a co nám škodí. Ano, to je ona ta „temná strana plánování“.

Jak ale poznat svoje priority? To, co chci? Kam směřuji? To jsou veliké otázky.

Osvědčilo se mi začít s tím, cíleně si uvědomovat, co mi dělá dobře, časem se z toho vylouply i priority a životní směřování. Schválně, udělejte si teď hned experiment. Opravdu hned. Jinak o něj přijdete. Než budete číst dál vezměte si k ruce tužku a papír.

Máte tužku a papír? Tak jdeme na to. Sepište si seznam věcí, co vám dělají dobře. Vymyslete alespoň 3. Můj seznam je takovýto:


Dělá mi dobře:

1. Mít každý den čas na nicnedělání – tak 2 hodiny, na které nemám vůbec nic naplánováno

2.Chodit spát v 9 hodin, abych byla vyspalá a ráno v 6 mohla v klidu posnídat.

3. Každý týden se potkat s přáteli.

4. Vypít dopoledne litr vody. (…)


Máte svůj seznam? Super! Teď v něm dejte do závorky věci, o kterých si říkáte, že „byste je měli“ dělat. To bývají totiž naše vnitřní biče, kterými si akorát ubližujeme ve smyslu „já jsem tak neschopný, zase jsem ráno necvičil“. Toto cvičení není o změně návyků, ale posilování pozitivního návyku a uvědomování si priorit.

Máte ozávorkovaný seznam? Bezva. Podívejte se teď do diáře. Vidíte tam věci ze svého seznamu? Vidíte tam čas na ně? Nevidíte? Naplánujte si ho. Můžete hned :o).

 

Tip ze sebekoučovací kuchařky:

Zkuste si svůj seznam rozšiřovat několik týdnů. Postupně tam připište i to, co je pro vás důležité a co v životě chcete. Jen tak, kdykoliv vás to napadne. I maličkosti.

Až se se nasvůj seznam podíváte za měsíc, budete si svými proritami jistější. Díky tomu se pak budete umět lépe rozhodovat, čemu říct při plánování „ano“ a čemu „ne“.

EB

Leave a Reply